Et forvirrende prosjekt

Vår 1000-årige kristne kulturtradisjon er i praksis forlatt. Riktignok sier man at opplæringen skal bygge […]

Vår 1000-årige kristne kulturtradisjon er i praksis forlatt. Riktignok sier man at opplæringen skal bygge på …..«grunnleggjande” verdier slik de kommer til uttrykk i kristen og humanistisk tradisjon» , men det sies i same åndedrag at opplæringa også bygger på de grunnleggende verdier i «ulike religionar og livssyn». Begrepet kristen er med andre ord nevnt en eneste gang i formålsparagrafen, og da i same åndedrag som man nevner andre religioner og andre livssyn.
I sin ytterste konsekvens kan vi få en tannløs og forvirrende formålsparagraf for norsk skole. Er det virkelig dette vi vil ha? Er det ikkje mulig å framelske toleranse og forståelse for felles verdier, utan å kaste barn og ungdom, og lærere!, inn i en situasjon hvor man ikkje kan tale tydelig vår kristne kulturforståelse!
For her snakker vi ikkje om småting, men om de store spørsmål i livet. Etter Hordaland KrFs oppfatning representerer forslaget til formålsparagraf et håpløst og forvirrende pedagogisk prosjekt!
Hordaland KrF oppfordrer Det norske Storting til å endre departementets forslag. La formålsparagrafen tale tydelig om den kristne kulturforståelse som et stort flertall i det norske folk står bak. Gi lærere i norsk skole en arbeidsplattform som gjør det mulig for dem å gi elever både kunnskap, tanker og retning når de store spørsmål i livet skal drøftes.
Skal det norske samfunn ved vår felles grunnskole ha noen som helst mulighet å lykkes med sitt framtidige oppdragelsesprosjekt av nye generasjoner, må det tales tydelig og målrettet! Det gjør ikkje foreliggende forslag til formålsparagraf.

Kristian Helland
Fylkesleder i Hordaland KrF