Europas dårligste samferdselspolitikk!

Forfallet gjelder ikke bare tunnelene våre, selv om resultatet av undersøkelsen er nedslående. Den tegner […]

Forfallet gjelder ikke bare tunnelene våre, selv om resultatet av undersøkelsen er nedslående. Den tegner er velkjent bilde. Det er dessverre slik at vi har Europas dårligste veistandard. Norge trenger et samferdselsløft. Det norske veisystemet fremstår som ueffektivt, usikkert og lite miljøvennlig. Den nasjonale veikapitalen går i oppløsning i verdens rikeste land. Tunneler er dårlig sikret, nylig har vi også fått vite at heller ikke Jernbaneverket har kontroll på togsikkerheten. Forfallet vises på mange måter; bl.a. gjennom en dramatisk økning i antall trafikkdrepte i mars i år. 20 mennesker mistet livet – elleve mer enn i mars i fjor. I årets 3 første måneder mistet 64 mennesker livet i trafikken mot 44 i samme periode i fjor. Med et veinett som blir dårligere er det fare for at denne utviklingen vil fortsette. Jeg er redd så mange som 300 mennesker kan dø på norske veier i år. Vi kan gjøre noe med det! Den rød-grønne regjeringen har tilført veisektoren noe mer penger enn det forrige regjering gjorde. Det er bra! Men det er vekslende regjeringer i de siste 30 årene som må ta ansvar for voksende etterslep – også når SP tidligere har hatt samferdselsminister. Noe mer er ikke i nærheten av å være nok! Heller ikke en antydning om 20 prosent ut over rammene gitt til utarbeidelse av ny Nasjonal Transportplan vil være i nærheten av å være nok. Norge trenger et samferdselsløft. Vi må være villig til å investere kraftig i norsk transportnett for å redusere dødsulykker og styrke økonomiens langsiktige vekstevne. Prosjektfinansiering er avlyst av Finansdepsrtementet, av Finansministeren og av Regjeringens egen sjef statsminister Stoltenberg. Regjeringens problem er at den så gjerne vil – men ikke får det til! Pengene renner inn i statskassen. Norge blir rikere og rikere.Forfallet og manglene innenfor samferdselssektoren blir større og større. Det er nødvendig med systemendring! Vi må og vi kan klare å koble rikdommen til veinettet! Vi kan bruke nye virkemidler – nye finansielle virkemidler som gjør det mulig å investere i norsk samferdselssektor – ikke bare låne ut oljepenger til andre land som skal bygge ut veiene sine. Det som hjelper er å gjøre slik FrP sier, endre systemet, se på veibygging som investering og bruke finansiering med penger fra oljefondsavkastning, statlige lån og prosjektfinansiering. Norge trenger en moderne samferdselspolitikk. Med FrPs samferdselspolitikk kan Norge få et effektivt, sikkert og miljøvennlig veinett uten å vente i 50 år og uten at bilistene må betale bompenger.

Arne Sortevik
Stortingsrepresentant FrP, medlem i Transport og
Kommunikasjonskomiteen