Rødgrønt kaos om dieselavgifter

Først innfører de rødgrønne stimulering av folks kjøp av dieselbiler gjennom lavere engangsavgift. Det har […]

Først innfører de rødgrønne stimulering av folks kjøp av dieselbiler gjennom lavere engangsavgift. Det har medført at langt flere biler i Norge kjører på diesel. Deretter øker de årsavgiften for dieselbiler uten partikkelfilter og øker dieselavgiften. Mange bilkjøpere føler seg lurt. Det siste i forvirringspakken fra regjeringen er at de stemte ned et forslag på Stortinget om å utrede nærmere miljøeffekt av montering av partikkelfilter. De siste dagers debatt viser vel tydeligere enn noen gang at regjeringen trenger et bedre grunnlag for sin avgifts- og miljøpolitikk!
Høyre vil støtte tiltak som bidrar til å stimulere både sikrere og mer miljøvennlige biler. I dag er det ikke opplagt hvilke miljøutslipp fra bildrivstoff som har høyest miljø- og helseskade i sum. Det skyldes blant annet rapporten fra det britiske miljøverndepartementet om at lokale utslipp (spesielt NO2) øker ved ettermontering av partikkelfilter. For å unngå å skape ytterligere forvirring rundt bilavgifter og fordelen av å velge miljøvennlig, må all fakta på bordet. Høyre har foreslått en gjennomgang av hvilke effekter partikkelfilter har knyttet til reduksjon av utslipp av lokal forurensing og helseeffektene. Torsdag 10. april sa regjeringspartiene et klart nei til en slik utredning. De bidrar dermed til ytterligere forvirring for bilister som ønsker å bidra til miljøvennlig atferd. Det er ikke bare skuffende, det er oppsiktsvekkende at regjeringen ikke ønsker å gjøre det enklere for bilistene å kjøre miljøvennlig.

Linda Hofstad Helleland
Stortingsrepresentant i finanskomiteen, Høyre