Knut A. Omdal er tidlegare kommunelege i Vindafjord.Arkivfoto
Knut A. Omdal er tidlegare kommunelege i Vindafjord.Arkivfoto

Debatt

Nedlegging av sykehjem i Vindafjord

debatt@grannar.no

Har du ei meining om denne saka, eller om noko heilt anna?

Send ditt lesarbrev til debatt@grannar.no

Ikkje skriv for langt, maksimalt 850 ord. Og legg helse ved eit bilde av deg sjølv.

I årene som kommer øker pleie- og omsorgsbehovet i Vindafjord kommune mye. Dette skjer i hele Norge. Jo flere som trenger pleie- og omsorg, Jo større blir presset på alle omsorgsnivåer. Og jo dårligere kapasitet man har på de høyeste nivåene, jo større blir presset på de lavere nivåene – samtidig med at presset på de øverste områdene vil øke betraktelig. På et tidspunkt vil utgiftene til hjemmebaserte tjenester bli større enn hva utgiftene ville ha vært i sykehjem. Det viktigste i en slik situasjon, er å ha nok kapasitet på alle omsorgsnivåer.

Kommunedirektøren foreslo i 2019 å nedlegge Ølen Omsorgssenter. Han ville da at beboerne ved Ølen Omsorgssenter skulle overføres til omsorgsboligene ved Vindafjordtunet, og bo på tomannsrom der. Daværende kommunestyre vedtok ikke dette. Nå vil kommunedirektøren ha omkamp med et nytt kommunestyre, og har leid inn Agenda Kaupang for å få mer tyngde bak forslaget.I rapporten skriver konsulentselskapet: Unngå å møte den demografiske veksten med flere sykehjemsplasser». Dette til tross for at de i samme rapport skriver at behovet for sykehjemsplasser vil øke markant» Rapporten fra Agenda Kaupang viser at Vindafjord i dag ligger på gjennomsnittet når det gjelder langtidsplasser. Kommunen har for få korttidsplasser og for få hjemmehjelpere. Kommunen har for mange hjemmesykepleiere. Sykehjemmene er allerede presset ved dagens pleie- og omsorgsbehov. Kommunedirektøren beskriver situasjonen i høstens budsjettforslag: Institusjonane har dei siste åra fått bebuarar med ei auka pleietyngde, både i demensomsorga, somatiske avdelingar og korttidsavdelingar».

Vindafjord kommune har to spesialiserte sykehjem: Ølen Omsorgssenter – som er kompetansesenter for somatiske (fysiske) sykdommer. Og Vindafjordtunet som er kompetansesenter for demenssykdommer i kommunen. Dette ble vedtatt i 2006. Da ble beboerne ved demensavdelingen ved Ølen Omsorgssenter overført til Vindafjordtunet. I stedet ble plassene ved Ølen Omsorgssenter fylt opp med beboere med fysiske sykdommer. Man valgte å beholde en avdeling for lettere somatisk syke ved Vindafjordtunet. Lokalene ved denne somatiske avdelingen var allerede utdaterte for 14 år siden. De to sykehjemmene betjener mennesker med helt forskjellige sykdomstilstander. Sykehjemmene er spesialiserte, og har helt forskjellig kompetanse. Kommunalsjefen i Vindafjord har fått bevilget penger til å forberede nedlegging av Ølen Omsorgssenter. Som jeg ser det, risikerer kommunen å miste kompetanse ved en slik nedlegging – noe som vi være svært dyrt. Agenda Kaupang har i sin rapport) illustrert, at de 30 sykehjemsplassene ved Ølen Omsorgssenter nedlegges i 2026. Gjennomføres dette vil Vindafjord kommune ha lagt ned 49 sykehjemsplasser i perioden 2015 – 2026. Kommunen vil stå igjen med kun 14 sykehjemsplasser for somatisk (fysisk) sykdom til en befolkning på 9.000 innbyggere. Alle kan se at dette er for lite.

Rapporten fra Agenda Kaupang har en del ganske alvorlige mangler. Den største mangelen er at det ikke foreligger noen konsekvensanalyse av de tiltak som foreslås. Kommunedirektøren i Vindafjord skriver: Ein tar ikkje sikte på å redusere talet på heildøgns omsorgsplasser, men fleire vil bli som omsorgsbustader med bemanning istaden for institusjon/sjukeheim.» Det høres i utgangspunktet meget flott ut å flytte til omsorgsboliger med bemanning. Men i realiteten innebærer dette at disse beboerne blir flyttet ned til et betydelig lavere omsorgsnivå.

I sykehjem blir det gitt pleie og omsorg til de mest kritisk syke. Disse beboerne er skrøpelige og får ofte andre kompliserende sykdommer som kan være livstruende om de ikke behandles. Sykdommer som lungebetennelse og blodforgiftning er ganske hyppige. Disse blir behandlet i sykehjemmet. Her foregår også smertelindring av døende. Korttidsplassene brukes til å gjenopptrene hjemmeboende, slik at de kan bli bedre i stand til å klare seg hjemme. De brukes også til behandling av ferdigbehandlede pasienter fra sykehusene. Her behandles og isoleres beboere med multiresistente bakterier. Sykehjem er i dag et sykehus i miniatyr, men uten å ha sykehusets ressurser. Omsorgsboliger med bemanning ligger minst to trinn lavere på omsorgstrappen. Der er færre ansatte med lavere kompetanse, som derfor ikke kan gi samme behandling som i sykehjem. Sykehjem er institusjon. Omsorgsboliger er en boform som er et supplement til sykehjem, ikke en erstatning.

Hva skjer med dagens sykehjemsbeboere ved Ølen Omsorgssenter og Vindafjordtunet ved nedleggingen av ØOS? Hvordan tenker administrasjonen om dette? Hvordan vil man gjøre dette, uten å bryte lovverket? Kommunedirektøren bør informere om dette. Ved å nedlegge sykehjemsplasser og erstatte disse med omsorgsplasser med bemanning, kan kommunen redusere antall ansatte. Agenda Kaupang skriver følgende: Årsverksbehovet reduseres betraktelig, med 27 årsverk i 2040 og 59 årsverk i 2050» Dette gir en reduksjon i kostnadene på 30,8 mill. kr innen 2040, og ytterligere med 68 mill. kr innen 2050» De skriver videre: Omsorgsboliger med heldøgnsbemanning er generelt mer kostnadseffektive enn institusjonsplasser, blant annet på grunn av færre årsverk og lavere kostnad per plass.» Agenda Kaupang skriver videre: kostnadene knyttet til institusjonsplasser reduseres, mens kostnader for helsehjelp til hjemmeboende vil øke».

Men i motsetning til innsparingsmuligheter ved nedlegging av sykehjemsplasser, sier rapporten ikke noe om hvor store disse kostnadene blir. For disse blir store. Og de vil på sikt bli større enn utgiftene til sykehjemsplasser. Kommunen kan jo bare se på hva som skjedde da Vindafjord kommune la ned sykehjemsplasser sist. Agenda Kaupang skriver: Mellom 2020 og 2023 har utgiftene økt med over 19 mill. kr. Utgiftene til institusjonstjenester og lokaler har gått ned med 2,4 mill. kr. Utgifter til helsetjenester i hjemmet er økt med 18,6 mill. kr og aktivisering og servicetilbud har økt med 3,6 mill. kr i samme periode.» Kommunaldirektøren bør legge frem tall på stipulerte utgifter til hjemmesykepleie i 2040 og 2050.

Fra 1995 ga staten betydelige tilskudd for oppføring av omsorgsboliger. Statistisk sentralbyrå skrev i 2015: Kommuner med trang økonomi var nok fristet av boliggjøring, som de antok var billigere, og som (indirekte) ga dem høyere statlige tilskudd via bostøtte og gratis medisiner. Men kommunene fulgte sjelden opp med tilstrekkelige tjenester i omsorgsboligene, og tilliten til denne omsorgsformen ble dermed svak. Omsorgsboligene representerte noe nytt. Tilbudet ble av mange sett på som usikkert, til dels med god grunn, for de ble sjelden fulgt opp med bemanning i en grad som tilsvarte det man fikk i sykehjem.» Vedtar Vindafjord kommune å gå for Scenario 2 i rapporten fra Agenda Kaupang, er det nettopp dette de tar sikte på, for å få redusert kostnader ved å ha færre ansatte i omsorgsboliger med bemanning. Fra mitt ståsted vil dette alternativet kunne medføre unødvendig lidelse og død hos kommunens innbyggere.

Knut A. Omdal

Lege, spesialist i allmennmedisin, tidligere tilsynslege sykehjem Vindafjord og tidligere Kommuneoverlege Vindafjord

Hvordan tenker administrasjonen om dette. Hvordan vil man gjøre dette, uten å bryte lovverket?

Powered by Labrador CMS