Ordførar Ole Johan Vierdal (Sp, tv.), kommunedirektør Yngve Folven Bergesen og dagleg leiar Jørgen Jorde i Windafjord Port nede ved kaien på industriområdet. FOTO: SVEIN-ERIK LARSEN
Ordførar Ole Johan Vierdal (Sp, t.v.) i Vindafjord, og dagleg leiar Jørgen Jorde i Windafjord Port (t.h.) er glade for at regjeringa vil bruke pengar for å få fart på Utsira Nord. Her med kommunedirektør Yngve Folven Bergesen under ei synfaring på Dommersnes i februar.

Energi

— Veldig positivt for planane på Dommersnes

Energidepartementet har sendt notifiseringa av støttemodellen for flytande havvind i Utsira Nord til EFTA sitt overvakingsorgan (ESA). Dagleg leiar Jørgen Jorde i Windafjord Port og Vindafjord-ordførar Ole Johan Vierdal (Sp) er glade for nyheita.

Publisert Sist oppdatert

Dommersnes AS/Windafjord Port

Dommersnes AS, marknadsført som Windafjord Port, blei oppretta i 2023 for å utvikle Dommersnes industriområde i Vikebygd, med sikte på serieproduksjon til havvindnæringa. Vindafjord kommune og Westcon eig kvar sin halvdel av selskapet.

I 2024 fekk selskapet byggjeløyve til fase 1 i den planlagde utviklinga av industriområdet. Denne delen av utbygginga omhandla utsprenging av eit samla område på 54 dekar innanfor det tidlegare nytta området på Dommersnes. Westcon skal gjennomføre arbeidet i fase 1 mot ein kommunal eigedom blir overført til Windafjord Port. Sidan dette ikkje er blitt gjort enno eig Vindafjord kommune framleis eigedommen.

Fase 1 er første steg i planane om utvikling av industriområdet på Dommersnes til potensiell serieproduksjon til havvindnæringa, og omhandlar tidlegare nytta område. Fase 2 legg opp til å ta enda meir areal i bruk, mens fase 3 vil krevje alle dei over 500 måla som regulerte til industri og at Vikevegen blir lagt om.

Ein reguleringsplan for heile prosjektet er på høyring fram til 22. april.

— Dette er veldig både positivt for flytande havvind og planane på Dommersnes, seier dagleg leiar Jørgen Jorde i Windafjord Port.

I november 2024 annonserte styret i selskapet at dei utsette oppstarten av fase 1 i den planlagde utviklinga av industriområdet i Vikebygd. Bakgrunnen er utsetjinga av Utsira Nord, uavklarte rammevilkår for flytande havvind i Nordsjøen og auka utbyggingskostnader, heitte det i ei pressemelding frå Windafjord Port den gongen.

Ein reguleringsplan for heile prosjektet er på høyring fram til 22. april.

Lettare å få finansiering

I ei pressemelding tysdag skriv Energidepartementet at dei vil lyse ut konkurransen om prosjektområda så snart som mogleg etter at ESA har godkjent modellen.

— Det vil gjere det lettare å kome i hamn med finansiering framover, men me må nok framleis ha tolmod, sidan tildelingsmodellen er todelt og prosessane lange, seier Jorde.

Den foreslåtte støttemodellen vil ifølgje energiminister Terje Aasland (Ap) ta utviklinga av flytande havvind og Utsira Nord eit stort steg vidare. Han ser fram til å lyse ut konkurransen så snart som mogleg etter at ESA har gitt klarsignal.

— Regjeringa si satsing på havvind blir ført vidare med stø kurs, seier Aasland i pressemeldinga.

Trur på lokal aktivitet

Vindafjord-ordførar Ole Johan Vierdal (Sp) er kjempeglad for at notifikasjonen er sendt. Han trur Energidepartementet har hatt dialog med ESA før sendinga, så det er mogleg at godkjenninga ikkje vil ta så lang tid.

— Det ser lyst ut for at me snart får den første utlysinga, seier Vierdal.

Sjølv har han brukt litt tid på å jobba for å få fart på utlysingane til Utsira Nord, med sikte på ringverknadar i Vindafjord og på Haugalandet. Han har ved fleire høve informert formannskapet og kommunestyret om dialog med departementet, og jobba i ei gruppe i Haugaland Vekst. I tillegg til Windafjord Port har AF Gruppen planar om eit liknande prosjekt på miljøbasen sin på Raunes i Vats.

— Eg har håp om at det skal kome aktivitet knytt til havvind, og at me skal bli ein del av det. Det vil styrke arbeidslivet og næringslivet her på Haugalandet endå meir, meiner ordføraren.

AF Decom legg planar for bygging og monterinvg av vindturibinar på anlegget i Vats.

35 milliardar

I notifiseringa legg departementet til grunn ein modell der tildeling av prosjektområde og statleg støtte skjer i to steg, med ein modningsfase i mellom. Tre prosjektområde vil bli tildelte i ein konkurranse basert på objektive og ikkje-diskriminerande kvalitative kriterium.

Etter ein modningsperiode på om lag to år vil aktørane som har fått tildelt prosjektområde få moglegheit til å delta i ein auksjon om statleg støtte. Auksjonen vil bli lagt opp slik at eitt prosjekt kan få støtte til ei utbygging med kapasitet på 500 megawatt. Vinnaren av auksjonen er den aktøren som treng minst statleg støtte for å realisere sitt prosjekt. Stortinget har sett den øvre finansielle ramma for statsstøtta til 35 milliardar kroner. Støtta vil bli gitt som investeringsstøtte.

Det er første gongen ein slik modell blir handsama etter regelverket for statsstøtte. Utviklinga av modellen har gått føre seg i dialog med havvindnæringa og ESA. ESA vil no formelt handsame notifiseringa.

Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap), her frå då han nyleg annonserte at Statnett får konsesjon til å byggje kraftoverføringa frå Blåfalli i Kvinnherad til Haugaland Næringspark i Tysvær.

Møte om alternativ plan

Alle er ikkje like positive til nyheita frå Energidepartementet. Foreininga Bevar Ålfjordens Perle, som jobbar mot planane til Windafjord Port, er skeptiske til at staten skal bruke store pengar på Utsira Nord.

— Ikkje minst for Dommersnes sin del, håpar me at ESA underkjenner den høgst kontroversielle 35 milliardar subsidiemodellen til regjeringa for Utsira Nord, altså til ein industri som ikkje er i nærleiken av å kunne stå på eigne bein, fortel styreleiar Jon Magne Svendsbøe.

Måndag 14. april planlegg foreininga, saman med Vikingstad AS, å halde eit ope folkemøte på bygdahuset i Vikebygd. Der skal dei presentere sine høyringssvar, og Vikingstad AS presenterer den alternative moglegheitsstudien for Dommersnes dei har gjennomført.

— Me vonar møtet kan inspirera folk til å skrive merknadar sjølv, seier Svendsbøe.

Kjetil Vikingstad og selskapet hans Vikingstad AS har gjennomført ei moglegheitsstudie.
FOTO: PRIVAT

Powered by Labrador CMS