Som sanne dyrkere av unødig byråkrati, og til opprettholdelse av politiske verv foreslås det nå at fylkespolitikere og ditto byråkrater skal få overta statens riksveier. Alle riksveier unntatt stamveiene (hovedveinettet) skal altså vansmekte under fylkenes administrasjon i likhet med dagens fylkesveier. Fylkesveiene som i dag fremstår som Norges dårligste veier er systematisk nedprioritert i vedlikehold, og har et etterslep i forhold til standarden på 14 milliarder kroner. Dette forvaltningsnivået, som har vist seg helt uegnet til å prioritere sitt veinett skal nå overta 18.500 km riksvei i dårlig stand og med enorme opprustingsbehov.
Riksveiene er i dag statens ansvar. Det er sågar lovfestet i Veiloven. Fra før har staten unndratt seg sitt ansvar for bygging av effektive, sikre og miljøvennlige veier i Norge ved å velte det meste av kostnadene over på bilistene i form av bompenger.
Norges riksveier er for viktige til å lide denne skjebnen. Det lover ikke godt at Stortinget så sent som i 2007 stemte ned Fremskrittspartiets forslag om at fylkene burde få rentefrie lån til opprusting av sine fylkesveier, på samme måte som kommunene har fått til skolebygg. Denne ordningen har gitt gode resultater, men avslås for veisektoren og lover derved ikke godt for riksveienes fremtid under fylkenes prioriteringer.
Fremskrittspartiet går sterkt imot en overføring av riksveier til fylkene. Det er tvert i mot fylkesveiene som (med unntak av rene lokalveier egnet for kommunal overtakelse) burde overtas av staten og vedlikeholdes, opprustes og utbygges sammen med landets øvrige veinett.
Fremskrittspartiet vil fremdeles legge ned den helt unødvendige fylkeskommunen, og vi er villige til å finansiere store statlige investeringer i infrastruktur for samferdsel
Arne Sortevik,
Stortingsrepresentant FrP, Medlem Transport og
Kommunikasjonskomiteen