Innsenderen av leserbrevet er skeptisk til bygging av nye turveier i naturen, og spør også om det er nødvendig å sykle på fjellet. Denne. Ilustrasjonen viser ikke den planlagte sykkelvegen mellom Olalia og Rus, det er en illustrasjon laget av kunstig intelligens.
Det er delte meingar om Ølen IL sin søknad om å bygge turveg mellom Olalia og Rus. ILLUSTRASJON: GRANNAR//DALL-E/KI

Er det nødvendig å måtte sykle på fjellet?

Regjeringa ber kommunane om å skjerme sårbar natur. På nyhetene de siste dager har flere delt bekymring om kommuners slepphendthet om nedbygging av natur og miljø. Ordførerne i Etne og Vindafjord har tydeligvis ikke slike bekymringer?

Hvis jeg tolker uttalelser i Grannar; Sitat «med denne Turstien kan me få knyta saman eit stort nettverk vegar i dei  fine fjella våre, og opna nye områder i begge kommunar for enno fleire». Sitat slutt.

Hvem er disse nye grupperingene som skal nyte sykkelstien? Er det nødvendig å måtte sykle på fjellet? Videre blir det fremhevet at det skal bli lettere å lage skiløyper i fjellet? Trodde skiløyper ble laget i terreng, men her skal det skje på fast underlag, det vil si vei.  Ølen blir mindre berørt enn Etne og Sandeid. Som forslagsstillere bør de kanskje tenke på sykkelsti «vei» i eget område.

Tidligere har det i Etne vært noen entusiaster som har lagt ned tid og krefter for at vi skal slippe den ny kraftlinje Blåfalli–Gismarvik som går gjennom våre fjell. Få, om noen politikere brydde seg. Tvert imot virket det som om forsøpling av våre fjell er hva de ønsker?

Statskraft har varslet gigantinvesteringer og spørsmålet blir, hvor?

Etne og Vindafjord har mange fjell og nå er jeg spent på når vindmøllene kommer? Her blir de sikkert ønsket velkommen, politikerne i de to kommunene er fremtids rettet og utbygging av vindkraft er sikkert velkommen? I så fall vil de føye seg inn i tidligere handlinger.

Statsforvalteren i Vestland har heldigvis vist tommelen ned og det samme har Haugesunds Turistforening samt Vindafjord kommune, men her er det tydelig de folkevalgte som bestemmer.

Arne Boland, Etne