«Veien» videre med Etne Høyre

Etne Høyre ønsker å jobbe for bedre infrastruktur. Vi ønsker å utvikle og forbedre oss og skape nye muligheter for næringslivet, og det skal være attraktivt å bygge og bo i Etne.

Fv.48 Etne-Skånevik: Førsteprioritet av fylkesveier for Etne Høyre. Det er skissert flere forslag. Sett fra plan FV48, Etne kommune. Et forslag fra Etne H er å fokusere på strekningen fra Skånevik sentrum-Tungesvik -Etne i to-trinn. 1.trinn vil være å fjerne det smale partiet strekningen Skånevik-Tungesvik med tunnel.

2.trinn kan være tunnel Vatnedal-Stordalen eller Kyrping.

En kan vise til Odda, Fv. 551. Da Folgefonntunnelen ble en realitet var det lite aktivitet. Bruken økte etter hvert og den har nå gitt svært positive ringvirkninger både for Odda-samfunnet men også næringslivet og samfunnet i Sunnhordaland. Tunnelen åpnet opp et større arbeids- hytte- og bolig-marked. Etter at Jondaltunnelen kom, utvidet dette seg enda mer.

Ny vei Sauda-Etne: Det ligger i politisk planlegging nasjonalt at en skal utbedre E134 i Stordalen og da vil det være naturlig at kommuneplanen ferdigstilles i Etne for den nye veien fra Sauda til Etne.

Sauda har nå ansatt egen koordinator og har oppdatert kommuneplan. Reisevei Sauda – Etne blir på ca. 30 minutter. Bedre infrastruktur vil gi enklere og tryggere reisehverdager, kortere reisetider, økt mobilitet og dermed økt konkurransekraft. Det øker også muligheten for at barnefamilier etablere seg.

E134: Starter på Husøy (Karmøy) over Haukeli frem til Vassum-krysset på E6 i Frogn Kommune i Akeshus. E134 er nødvendig og en viktig vei for transportsystemet. Dette gir sikkerhet, fremmer verdiskapningen og møter kravene våre til lav-utslipp-samfunnet.

Det må være et mål at en nasjonalt ser de økonomiske konsekvensene av å styrke E134 fra Rogaland gjennom Hordaland mot Oslo. Det er flere punkter på denne veien som må utbedres.

Hordaland og Rogaland står for til sammen rundt 200 milliarder kroner i eksport.

Dette viser en undersøkelse utført av SSB 2013.

Disse to fylkene står for hver tredje eksportkrone av vår nasjonale eksport. Dette er uten tall fra naturgass og råolje. I mars 2019 viser fastlandseksporten at vi eksporterte varer for 40,2 milliarder kr. Det er i hovedsak sjømat og offshore/maritim industri som eksporterer mest.

Det kan gi økt tilgang til arbeidskraft, økt bosetning i distriktet vårt og lavere kostnader for transportnæringen som igjen gir lavere kostnader på varene våre.

På Sør-Vestlandet er folketallet på om lag 800.000. Tar en med veien fra Stavanger, Haugesund, Stord og Bømlo, Odda, Skånevik, Sauda og fører denne mengden opp mot Røldal vil denne veien være den raskeste og rimeligste veien mot transporthavner som Larvik og Kristiansand. Ifølge Helge Orten (H) i Transportkomiteen er en opptatt av å tenke lange strekninger der en får maksimert samfunns-nytte.

Ifølge Transportnæringen selv, Haukeliveiens venner Erik Heirung, Kaare Hartmann vil den nye Ekspressveien E134 over Haukeli være det mest kostnadseffektive alternativet. Tall viser allerede fra 2004 at E134 fra Haugesund til Oslo vil en spare inn 58 km. I tid er dette 1 time og 74 minutter kortere reisevei for en personbil og 2 timer og 10 minutter for et vogntog.

Veien vil binde sammen flere arbeids-, bosteds- og service-regioner som Rogaland, Hordaland, Vest-Telemark, Notodden, Kongsberg og Drammen.

De legger opp til at de skal bruke 1.064 milliarder kroner de neste tolv årene på modernisering av infrastrukturen og på utvikling av sikrere, mer effektive og grønnere transportløsninger tall fra Høyre sentralt.

Hordaland er det fylket som eksporterer mest varer og tjenester utenom olje og gass. Ca. 95 milliarder kroner eksporteres fra vårt fylke. Mellom 10 til 25 % av sysselsetningen er relatert til eksportvirksomhet. Vestlandet er det området i landet som eksporterer mest på landsbasis, det er kravet i «tiden» som tvinger frem bedre infrastruktur.

Solveig Hetleflåt
8. kandidat, Etne Høyre